Apa itu metaverse?
Dagangan Automatik Crypto

Apakah Metaverse itu?

Cermin hitam, siri filem British yang ditayangkan pada tahun 2011, mempamerkan dunia fiksyen di mana manusia berinteraksi rapat dengan teknologi melalui realiti maya dan tambahan. Dalam filem itu, manusia terlepas daripada kerumitan hidup seperti yang kita tahu tetapi masih mempunyai pengalaman yang bermakna. Malah, "kehidupan sebenar" adalah maya, dan semua orang bekerja dengan sistem mata. Cepat ke hari ini dan apa yang fiksyen pada tahun 2011 perlahan-lahan menjadi realiti dengan potensi metaverse ini.

Apakah Metaverse itu?

Pada 28 Oktober 2021, Ketua Pegawai Eksekutif Facebook Mark Zuckerberg mengumumkan bahawa syarikat itu telah menjenamakan semula dan menukar namanya kepada 'Meta.' 

Terdapat beberapa persoalan sejak berita ini keluar. Apa yang Facebook cuba lakukan? Apakah Metaverse itu? Apakah implikasi jangka pendek dan jangka panjang? Bagaimanakah ia akan mengubah cara kita hidup dan melakukan sesuatu? Bagaimanakah ia akan menjejaskan konsep wang? Berapa lama lagi semua ini akan berlaku? 

At Coinrule, kami tidak meninggalkan sebarang soalan tanpa jawapan. Jadi mari kita selami topik ini dengan lebih mendalam.

Alam Semesta Selari Digital  

Walaupun nampaknya begitu, 'metaverse' sebenarnya bukanlah perkataan baharu. Ia telah menjadi bualan sejak tahun 90-an apabila ia dipopularkan oleh Neal Stephenson dalam novel fiksyennya pada 1992, Snow Crash. 

Dalam buku itu, Stephenson menyifatkan metaverse sebagai "tempat khayalan yang dikongsi untuk orang ramai yang tersedia di internet dan ditayangkan ke cermin mata realiti maya."

Hari ini, pakar telah menggambarkan metaverse sebagai alam semesta selari digital. Ada juga yang mengunjurkan bahawa ia adalah masa depan internet. 

Metaverse ialah internet, dipenuhi dengan pengalaman realiti maya dan tambahan. Fikirkan ia sebagai dunia di mana anda boleh mengalami pengalaman dunia sebenar secara maya.

Walaupun beberapa teknologi yang diperlukan untuk alam semesta kini tersedia, masih jauh lagi sebelum metaverse tersedia secara meluas. 

NFT Dan Blockchain Dalam Metaverse

Salah satu akronim baharu yang paling lazim sejak kebelakangan ini ialah "NFT" (token tidak boleh fungi). 

Pakar telah berkata NFT dan teknologi lain yang serupa adalah bahagian penting dalam metaverse kerana, dengan mereka, metaverse mempunyai sistem mata wang universal yang koheren.

Terdapat banyak rezeki untuk mereka yang meletakkan diri mereka dan memanfaatkan teknologi baru muncul seperti permainan untuk mendapatkan dan NFT.  

Dalam kewangan, aset yang tidak boleh dibezakan daripada dan boleh ditukar ganti dengan contoh lain bagi aset yang sama dikatakan sebagai aset boleh gunaan. Sebagai contoh, mata wang dan mata wang kripto ialah aset yang boleh digunakan – tidak ada perbezaan antara 2 bil dolar yang berasingan atau 2 bitcoin yang berasingan.

Mana-mana dolar boleh ditukar dengan mana-mana dolar lain; begitu juga, mana-mana bitcoin boleh ditukar dengan mana-mana bitcoin lain. 

Sebaliknya, token tidak boleh digunakan ialah aset unik yang boleh ditukar ganti. Ia unik kerana nilai NFT adalah unik kepada pemiliknya. Sebagai contoh, seni digital yang mengingatkan anda tentang nenek anda boleh bernilai $1000 kepada anda. Jadi teka apa? Itulah yang anda boleh tetapkan harganya.  

NFT ialah cara yang selamat dan terpencar untuk mengenal pasti dan membuktikan pemilikan aset maya. NFT disimpan pada blockchain. Dengan cara ini, sesiapa sahaja boleh memiliki token ini dan memiliki aset digital. Sesiapa sahaja yang "menjual" produk digital (sama ada seni, muzik atau apa-apa sahaja) hanya menjual bukti pemilikan aset tersebut.  

NFT dijana dan dilindungi dengan teknologi blockchain. Walau bagaimanapun, perbezaan antara NFT dan, katakan, bitcoin atau ethereum ialah tiada nilai boleh niaga am yang dilampirkan pada NFT itu sendiri.  

Penjenamaan Semula Facebook Menjadi "Meta" 

Selama bertahun-tahun, Facebook telah berkembang daripada hanya platform media sosial. Dengan pembelian seperti Instagram dan Whatsapp, syarikat itu sentiasa menunjukkan cita-citanya. Dalam hal ini, perubahan namanya tidak terlalu mengejutkan. 

Pada ketika ini, syarikat itu mempunyai banyak anak syarikat dan barisan perniagaan, dan wajar untuk menukar nama daripada apl utamanya agar sesuai dengan visinya yang lebih luas. 

Dalam kenyataannya, Zuckerberg berkata: 

“Saya fikir terdapat banyak kekeliruan dan kejanggalan tentang memastikan jenama syarikat turut menjadi jenama salah satu apl media sosial… Saya fikir ia berguna untuk orang ramai menjalin hubungan dengan syarikat yang berbeza daripada hubungan dengan mana-mana produk tertentu, yang boleh menggantikan semua itu."       

Pada Mac 2014, Mark Zuckerberg membeli Oculus, sebuah syarikat yang menghasilkan set kepala VR, dengan harga $2.3 bilion. Langkah itu boleh dilihat sebagai pelopor kepada penjenamaan semula ini dan masa depan internet.  

Terdapat banyak perkara yang boleh dinanti-nantikan dalam metaverse, sama ada anda ingin melabur di dalamnya atau menjadi sebahagian daripada pengalaman yang aktif. 

Peluang Sebenar Dalam Metaverse    

Walaupun masih jauh lagi, terdapat tanda-tanda awal bahawa metaverse semakin berkembang, seperti dunia digital berkuasa kripto, contohnya Decentraland. Ini adalah langkah pertama di kalangan ramai. 

Dalam metaverse, orang boleh mengejar semua aspek kehidupan. Ini bermakna bahawa hampir setiap industri yang wujud hari ini boleh wujud pada metaverse. Metaverse juga akan membawa kepada realiti baharu dan secara beransur-ansur memberikan peluang yang luas untuk pemilikan digital. 

Sama seperti ketika ledakan internet berlaku, multiverse akan datang dengan beberapa peluang. Tidak hairanlah bahawa Mark Zuckerberg telah meletakkan pertaruhan yang begitu besar padanya.

Produk maya 

Dengan produk maya, perniagaan boleh memasuki pasaran baharu dan meluaskan penawaran jenama mereka. Sebagai contoh, membeli ikat kepala Gucci edisi terhad dalam metaverse mungkin akan menjadi "fesyen tinggi" baharu untuk dipakai ke acara maya. 

Begitu juga, metaverse akan memberikan peluang yang pelbagai untuk semua jenis jenama untuk menjual produk maya.     

Jangkauan Lebih Luas

Pernah terfikir mengapa industri permainan video lebih bernilai daripada gabungan industri sukan dan filem? Metaverse diunjurkan menjadi seperti realistik dan lebih mengasyikkan pengalaman permainan video

Ini akan membuka pintu kepada perniagaan untuk mengiklankan dan menjangkau khalayak yang lebih besar. Apabila ia akhirnya berlaku, metaverse akan mengubah cara pengiklanan dilakukan.

Permintaan untuk kemahiran

Agar metaverse itu berlaku, akan berlaku ledakan besar-besaran dan kerjasama dalam kalangan pencipta di seluruh dunia. Ini bermakna peningkatan dalam kemahiran teras seperti animasi digital, reka bentuk UI/UX, reka bentuk Visual, seni bina, seni digital, Undang-undang (perlindungan IP) dan banyak lagi. 

Bundarkan

Sehingga metaverse terbentuk sepenuhnya, tiada siapa yang boleh menjawab soalan "Apakah metaverse itu?" Walau bagaimanapun, kita boleh bayangkan bagaimana rasanya mewujudkan dunia maya yang lebih mengasyikkan di mana orang ramai boleh bekerja, bermain, membeli-belah dan mempunyai lebih banyak pengalaman dengan orang dari seluruh dunia. 

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Meta Zuckerberg, “Metaverse ialah persekitaran maya di mana anda boleh hadir bersama orang dalam ruang digital. Anda boleh menganggapnya sebagai internet yang terkandung di dalamnya dan bukannya hanya melihatnya. Kami percaya ia akan menjadi pengganti internet mudah alih”.

Langkah asas sedang diambil, membuktikan bahawa impian metaverse secara beransur-ansur menjelma. Ia akan menjadi menarik untuk menonton peristiwa yang berlaku dalam dekad yang akan datang.